Sveti Jure – Chorvátsko 6.8.2022

Po troch rokoch od výšlapu na tretiu najvyššiu horu Chorvátska Sveti Jure (1762 m.n.m) sme sa tento roku opäť rozhodli dovolenkovať v Chorvátsku v destinácii Živogošče. Keďže blízko sa nachádza národný park Biokovo tak sme sa rozhodli, že si opäť vyskúšame vyšliapať na bikoch na vrchol. Voľba padla na sobotu 6. augusta kedy sme predpokladali najmenšiu návštevnosť z dôvodu striedania zájazdov a dovolenkárov v Chorvátsku. Ako sme následne zistili bol to celkom slušný omyl. Opäť sme štartovali z parkoviska pred vstupom do národného parku v skorých ranných hodinách. (odporúčam prísť na šiestu hodinu kedy sa otvára park Biokovo). Chvalabohu za parkovanie sa zatiaľ neplatí a tak isto sa nezmenila ani cena vstupného do parku s bicyklom (25KN). Čo však pribudlo je nová atrakcia po 14 km jazdy v nadmorskej výške 1220 mnm. Jej názov : Skywalk Biokovo v preklade – prechádzka v oblakoch napovedá, že je o ňu veľký záujem a teda cesta smerom hore je miestami preplnená automobilmi s návštevníkmi, ktorý sa chcú prejsť „ po oblohe“. Za čo však môžeme pochváliť Chorvátov je, že nevpúšťajú do parku autá ledabolo, ale v časových intervaloch pustia viacej áut, takže treba na chvíľu zosadnúť z bicykla a pustiť pred seba rýchlejšie idúce autá. (Cyklisti si aspoň oddýchnu počas šliapania do kopca).

Takže je 6 hodín ráno a my z Jankom začíname šliapať do pedálov smer Sveti Jure. Štartujeme v nadmorskej výške 350 m.n.m a čaká nás opäť slušných niečo viac ako 23km do priemerného stúpania 5,9%. Tento krát sme si naplánovali len jednu zastávku a to na vyhliadke Skywalk. Prvú časť cesty sme zvládli za niečo viac ako 1:10 hod. Doplnili sme energiu ovocím a poprechádzali sme sa po vyhliadke.

Po prechádzke a oddychu pokračujeme v doprovode poľského cyklistu ďalej na vrchol. Opätovne sme sa vytrápili v posledných dvoch kilometroch po krásnych, ale “výživných” serpentínach, kde percentá sklonu bez problémov atakujú 15%. Asi po dva a pol hodine unavený a vyšťavený prichádzame na vytúžený vrchol Sveti Jure do nadmorskej výšky 1762 metrov. Po povinných fotografiách a oddychu sa obliekame do dlhých rukávov a vyrážame smer brána do národného parku Biokovo. Po ceste dolu stretávame čoraz viac automobilov, štvorkoliek a prerobených terénnych busov, ktoré vyvážajú turistov na Skywalk. Asi po 45 min. prichádzame na parking kde naložíme biky na auto a unavený, ale šťastný odchádzame do letoviska na pláž odpočívať k našim manželkám. PS: po príchode do letoviska sme si samozrejme na pláži dali zaslúžené vychladené čapované pivko.